“La ciutat de Lleida ha guanyat un nou element dins el seu ampli recorregut cultural”. Amb aquesta reflexió viu aquests dies d’estiu Miquel González (Badalona, 1967), catedràtic d’orgue i docent del Conservatori i Escola Municipal de Música d’aquesta ciutat, després que les seves mans fossin, la setmana passada, unes de les primeres a fer sonar el nou orgue que acull la Catedral Nova de Lleida. Així ho testimonia un vídeo publicat per l’advocat i divulgador artístic lleidatà Antoni Gelonch a X, enregistrat per Anna Esteve, arxivera de l’Arxiu Diocesà de Lleida, i convertit en viral posteriorment.
Encara amb el regust als llavis d’aquella posada a punt del nou instrument, que es va començar a instal·lar al maig després de ser enviat des del Japó, el també acadèmic de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi ha marcat al seu calendari de representacions la data del pròxim 29 de setembre. Serà aleshores quan González tornarà al temple lleidatà, amb motiu de la benedicció de l’orgue, per interpretar un ampli ventall de sons i timbres a partir de composicions com les de Pere Alberch Vila, Antonio de Cabezón, Juan Cabanilles, François Couperin, Johann Sebastian Bach o Felix Mendelssohn.
“El fet de tocar-lo i sentir els seus magnífics sons a l’interior d’un espai tan majestuós com és la catedral, amb una acústica adequada, va produir —també per a persones que l’escoltaven des d’altres punts del temple— una satisfacció única“, reconeix aquest organista, que destaca, també, el recorregut que tindrà l’instrument a partir de la seva inauguració; des d’un punt de vista litúrgic, però també cultural.
“L’orgue fa despertar noves sensacions i perspectives”
L’instrument, que va ser construït entre els anys 1974 i 1975 per la prestigiosa casa alemanya d’orgueneria Klais Orgelbau, està format per 2.280 tubs, té una alçada de nou metres i pesa tretze tones. Un cop instal·lat en aquest nou enclavament catedralici per part d’un grup de set operaris de la mateixa casa orguenera, dues persones es van encarregar d’harmonitzar-ne tots els tubs per adequar-los al nou espai, anteriorment ocupat per un altre que fins ara es trobava en desús.
Per aquest motiu, González assumeix que “el fet de rebre un instrument tan espectacular com el que ha arribat fa despertar noves sensacions i perspectives per a dignificar més les funcions litúrgiques, amb l’objectiu de solemnitzar-les”. Una opinió compartida per l’arxivera Anna Esteve, que està redactant, juntament amb González i l’arquitecte Joan Agelet, un document commemoratiu sobre l’instrument i el seu entorn més immediat que es presentarà, previsiblement, el mateix 29 de setembre.
“Per a la Catedral Nova de Lleida, es tornarà a donar esplendor a la litúrgia i, per a la ciutadania, es recuperarà un espai on poder escoltar música d’orgue tubular”, apunta Esteve. Posteriorment a la seva inauguració, amb motiu de la solemnitat de Tots Sants, l’1 de novembre, està prevista la celebració d’un segon concert en el marc del XXVIè Festival Orgues de Ponent i del Pirineu 2024, a càrrec del catedràtic d’orgue Josep Maria Mas Bonet, juntament amb els trompetistes Helio Garcia i Lluís González.