La Mare de Déu de la Mercè, Santa Eulàlia i Santa Madrona. Totes tres són patrones de Barcelona, per bé que les dues primeres hagin sigut les que s’han emportat gairebé tot el protagonisme. Santa Madrona, per la seva part, ha estat conduïda històricament per un camí diferent i d’ella, fins i tot, encara se’n debat el seu naixement, raó per la qual se li adjudiquen dos possibles indrets on va poder veure la llum per primera vegada: en una vil·la romana a la zona de Montjuïc, d’una banda, i la ciutat grega de Tessalònica, de l’altra —lloc, aquest últim, que gaudeix, en l’actualitat, de més defensors.
És, de fet, a Tessalònica on tindrà lloc el primer simposi internacional que orbitarà al voltant d’aquesta santa que va ser venerada com a màrtir per diferents confessions cristianes. Serà els pròxims 14 i 15 de novembre en aquesta ciutat costanera, capital de la regió de Macedònia central, i, entre una dotzena d’historiadors, professors universitaris i teòlegs, hi haurà un nom català, el del folklorista Joan Arimany Juventeny (Manlleu, 1966), director de la revista Reliquiae sanctorum in Catalonia.
Amb una ponència que portarà el títol de “El culte de Santa Madrona de Tessalònica al nord-est de la península Ibèrica“, Arimany hi participarà a través de l’aplicació virtual Zoom tot obrint aquest simposi, el dia 14 a les 7:45 hores (tenint en compte l’horari peninsular). El manlleuenc, que ha reconegut a Flama “l’enorme interès que desperta Santa Madrona en aquelles terres”, participarà, després de la seva ponència, en un debat sobre la copatrona barcelonina amb Giannis Epaminondas, exdirector del Centre Cultural MIET de Tessalònica (Fundació Cultural del Banc Nacional de Grècia), i Panagiotis Yfantis, docent de l’Escola Teològica de la Universitat Aristòtil de Tessalònica.
Entre altres entitats universitàries que hi donen suport, aquest simposi rep la col·laboració, per exemple, del Centre d’Estudis Sant Demetri i Gregorios Palamas, un centre d’investigació i educació de l’Escola de Teologia Social i Cultura Cristiana de l’AUTH.