Un grup de dotze de l‘Institut Superior de Ciències Religioses de Barcelona (ISCREB) residents a Almeria, Màlaga i Sevilla, es va reunir el passat 9 de novembre a la Casa Salesiana d’Antequera per participar en la primera trobada presencial del semestre. La iniciativa va tenir com a objectiu fomentar el contacte personal i comunitari entre l’alumnat andalús, ja que tots els membres del grup cursen estudis telemàtics a l’ISCREB.
Els moments d’oració compartida van ser centrals en l’experiència. Segons va explicar el director de l’ISCREB a Flama, Ramon Batlle, que va participar en la reunió, aquests actes “integren la dimensió espiritual amb la formació acadèmica”, ja que “els estudis teològics van més enllà dels continguts teòrics”. “Durant l’oració, els participants van tenir l’oportunitat de reconnectar amb la seva fe i compartir-la amb els companys, reforçant així la base espiritual dels seus estudis”, va detallar Batlle.
Un dels moments destacats de la trobada va ser la pausa per al cafè, un espai distès que va facilitar converses sobre com els estudiants gestionen l’equilibri entre vida personal, professional i acadèmica. Aquestes interaccions van permetre als participants sentir-se part d’una comunitat que comparteix inquietuds i reptes similars. En paraules de Batlle, aquestes jornades són “essencials per evitar que els alumnes se sentin sols o desconnectats d’un grup que els dona suport i els motiva a continuar”.
La perspectiva bíblica de ‘Dilexit nos’
Pel que fa al contingut acadèmic, es va aprofundir en l’encíclica Dilexit nos, publicada recentment pel papa Francesc. Segons Batlle, el tema d’aquesta carta “és fonamental per la seva rellevància en la formació pastoral de futurs catequistes i professors de religió”. Durant la sessió, es va analitzar l’encíclica des d’una perspectiva bíblica, patrística i filosòfica, connectant-la amb les necessitats pastorals dels estudiants. “Aquesta aproximació va enriquir el coneixement teològic i va oferir claus pràctiques per a l’aplicació del missatge cristià en el context actual”, va afirmar el director de l’ISCREB.
En els diàlegs informals, els estudiants van compartir valoracions sobre el funcionament de les aules virtuals, el contingut del material i el professorat. Batlle va destacar que aquest tipus de feedback és molt útil per ajustar l’oferta formativa a les necessitats dels estudiants. També va subratllar que els comentaris positius de l’alumnat “reflecteixen la satisfacció dels participants amb la qualitat i l’acompanyament proporcionats per l’ISCREB”.
La jornada es va tancar amb una reflexió sobre la devoció al Sagrat Cor de Jesús i altres pràctiques espirituals clàssiques. Aquesta activitat va ser una ocasió per enfortir el sentiment de comunitat i la vivència de la fe en el marc de l’institut. Tal com va concloure Batlle, les trobades presencials són “imprescindibles per fomentar el sentit de pertinença i garantir que els alumnes trobin en l’ISCREB no només una institució acadèmica, sinó també un espai de creixement espiritual i personal“.