Òscar Bardají: “La comunicació és una eina per apropar l’Església a la societat”

LU-min

Òscar Bardají és el nou delegat de comunicació i portaveu de l’Arquebisbat de Tarragona, un càrrec pel qual va ser nomenat per l’arquebisbe Joan Planellas a finals de juliol. Amb una extensa trajectòria en la comunicació eclesial, Bardají és llicenciat en Ciències de la Informació per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i aquest estiu ha culminat una experiència de més de dues dècades com a director de comunicació de l’Abadia de Montserrat, on va ser clau en la creació de Montserrat Ràdio i Televisió i en la relació entre el cenobi i els mitjans.

Al marge del nou càrrec a Tarragona, Bardají continuarà col·laborant amb diverses institucions vinculades a l’Església i a la cultura, com l’Ateneu Universitari Sant Pacià, la Fundació Joan Maragall, el Full Dominical de l’arquebisbat de Barcelona i Ràdio Estel. En aquesta entrevista amb Flama, el periodista reflexiona sobre els reptes que afronta en aquesta nova etapa professional i sobre el que significa difondre els valors cristians a través dels mitjans de comunicació.

Després d’una llarga trajectòria treballant en l’àmbit de la comunicació institucional, què l’ha impulsat a fer aquest canvi?

Feia més de 22 anys que era a Montserrat, un lloc que m’ha donat els millors anys de la meva vida, tant a nivell personal com professional. M’ho he passat molt bé. M’he sentit molt ben acollit. Però amb la nova política comunicativa que es volia implantar des del Monestir vaig considerar que era el moment de tancar la meva etapa allà. El mil·lenari estava a les portes, però feia temps que sentia que volia fer un canvi professional, i parlant amb companys i amics, coincidíem que era el moment adequat per cercar nous reptes.

I de seguida van aparèixer noves oportunitats. Com va sorgir la possibilitat d’anar a Tarragona?

L’arquebisbe Planellas es va assabentar de la meva sortida de Montserrat i em va proposar d’anar a Tarragona com a Delegat Episcopal de Comunicació i Portaveu de l’arquebisbat. Ens coneixíem des de feia anys, quan ell era degà de la Facultat de Teologia i jo el responsable de comunicació externa de l’Ateneu. Ja en aquell temps ens vàrem entendre molt bé. I quan em va fer la proposta, l’entesa va ser ràpida. L’arquebisbe m’ha facilitat molt l’adaptació a Tarragona i em sento molt a gust treballant a l’arxidiòcesi.

Una de les façanes de l’Arquebisbat de Tarragona. I Arquebisbat de Tarragona

Continuarà portant la comunicació externa de l’Ateneu Sant Pacià?

Sí, era el meu objectiu; abans de saber que aniria a Tarragona i tot. Estic molt a gust treballant en el projecte de l’Ateneu i no volia deixar-lo. Crec que puc aportar el meu granet de sorra a la institució, que cada vegada tindrà més força i més presència en la societat… i entre l’alumnat!

Quins reptes té a Tarragona, a curt termini?

Tarragona és una ciutat molt bonica i molt rica. En l’àmbit cultural, per exemple, hi ha projectes molt ambiciosos i meravellosos que es poden donar a conèixer. A més, ja hem començat a fer un programa a Ràdio Estel, que s’emet cada diumenge a les 10 del matí. Amb el títol De sant Fructuós a Sant Pacià, ens marquem com a objectiu donar a conèixer la vida eclesial i cultural que es genera des de l’arxidiòcesi. A la primera part tractem temes de l’actualitat de l’Església de Tarragona i a la segona el protagonisme el té l’Ateneu Universitari Sant Pacià. El programa inclou entrevistes i notícies per donar a conèixer, per tant, la realitat de l’Església a Tarragona i de l’Ateneu.

Parlant de mitjans, pot explicar una mica el contingut de la revista de l’arquebisbat?

La revista es diu Església de Tarragona. Inclou articles, entrevistes i informacions de servei. Està coordinada per en Carles Bardou, amb qui formem un equip a la Delegació de Comunicació, juntament amb en Santi Grimau, el meu predecessor, que continua desenvolupat tota l’àrea audiovisual, gràfica i de pàgines webs de forma impecable. La revista, amb en Carles i en Santi, continua endavant amb bon futur.

Des de l’Arquebisbat de Tarragona creu que hi ha una relació fluida amb els mitjans de comunicació?

Sí, i mantenir-la i potenciar-la és una de les meves prioritats. M’agrada tenir una bona relació amb els mitjans de comunicació. Han de tenir en compte que estem a la seva disposició en qualsevol moment. Això ens permet vehicular de manera fluida la informació i fer projectes conjunts. També volem ampliar la presència de l’arquebisbat en àmbits culturals i socials, més enllà dels actes religiosos.

Com percep la realitat religiosa de Tarragona?

Encara estic en procés de conèixer-ho tot. És un projecte d’immersió, però ja puc dir que hi ha una tradició religiosa important. Les grans celebracions com Setmana Santa, Nadal o les festes de Santa Tecla són molt seguides. La gent hi participa amb una certa devoció, encara que no tots ho visquin, és clar, amb el mateix sentiment.

Què desitja com a nou delegat de comunicació?

Sobretot, potenciar les relacions personals tant dins de l’arquebisbat com fora. A dins, perquè si tots treballem en la mateixa direcció i objectiu, tot serà molt més fàcil; a fora, perquè si hi ha bona entesa personal entre els responsables de les institucions, les empreses o els mitjans de comunicació i l’arquebisbat el resultat final sempre serà positiu per a totes les parts. Crec que aquest és un dels valors de la comunicació, i del director de comunicació en concret.

Diverses portades de la revista Església de Tarragona. I Carles Bardou

Altres temes:

Subscriu-te al butlletí diari de 'Flama'

Tota l’actualitat cristiana al teu correu

Flama al teu email

L’actualitat social i religiosa al teu correu

Lectures del dia