“Existeix un art religiós que es pugui anomenar fill del nostre temps, germà bessó de l’art secular, que encara sigui capaç de delectar la vista i estimular l’esperit de l’home del nostre segle?”. Aquesta era la pregunta que feia Pau VI als artistes el 23 de juny de 1973 en una carta que posava de manifest no només l’interès del Papa italià per l’art sinó també la seva voluntat de mantenir una estreta relació amb els creadors del seu temps.
La predilecció artística del pontífex canonitzat per Francesc l’any 2018 es pot apreciar des d’aquest dijous 12 de desembre al Museu Diocesà de Barcelona a través d’una selecció de vint de les obres d’art més emblemàtiques de la “Col·lecció Pau VI. L’obertura a l’art contemporani”, inaugurada després de mesos de cooperació amb la pinacoteca italiana que acull les obres al seu país d’origen.
Giovanni Battista Montini va ser el Papa que va culminar el Concili Vaticà II, un procés d’obertura al món per part de l’Església del qual l’art no va quedar al marge. “Va ser el primer pontífex que va obrir les portes dels Museus Vaticans a l’art del seu temps perquè es va adonar que l’art i la bellesa eren necessàries per a l’espècie humana davant de tanta desesperança”, subratlla, en declaracions a Flama, Helena Alonso, comissària de la mostra.
Per això, segons aquesta experta d’àmplia trajectòria internacional en el sector de les arts i el comissariat, Montini va fer “un gran esforç per atreure de nou els artistes a l’Església”, ja que “considerava que calia reactivar aquesta relació interrompuda des de feia dos-cents anys”.
En aquest sentit, explica Alonso, l’acte fundacional va ser la Missa dels artistes, celebrada a la Capella Sixtina el 7 de maig de 1973. “A partir d’aquell moment es va produir tota una transformació dels Museus Vaticans, que van començar a incorporar grans obres donades pels mateixos artistes, els seus galeristes o hereus, iniciant l’apartat d’art contemporani que podem veure avui en dia”, detalla la comissària.
Les obres rebudes van conformar, paral·lelament, una petita col·lecció al Palau Apostòlic, que, després de la mort de Montini, el seu secretari, l’arquebisbe Pasquale Macchi, va donar a la localitat natal del pontífex, Concesio (Bescia), on es va crear un Museu ad hoc per acollir-les.
“La primera col·lecció d’art contemporani d’un sant”
Aquesta petita mostra de la col·lecció Pau VI, “la primera col·lecció d’art contemporani d’un sant que es pot visitar a Catalunya”, segons subratlla la comissària, ofereix una àmplia varietat d’enfocaments sobre la transcendència i l’espiritualitat a través d’obres d’artistes com Dalí, Matisse, de Chirico, Max Beckmann, David Hockney i Henry Moore, entre altres.
Entre els quadres que han viatjat des d’Itàlia fins al Museu Diocesà de Barcelona destaca Pietat, de Salvador Dalí. En ell es pot apreciar un tron baldaquí fragmentat en forma de Creu en el qual Déu Pare beneeix amb Crist mort entre les cames, mentre la Verge Maria i Sant Joan Evangelista floten en pregària als peus de la Creu.
“Pietat és de l’any 1950, el mateix any en què Dalí va crear La Madona de Portlligat. De fet, tots dos quadres tenen moltes similituds”, apunta Helena Alonso sobre aquesta aquarel·la de temàtica espiritual del geni empordanès que podrà ser contemplada a Barcelona, juntament amb la resta de la selecció, fins al 2 de març de 2025.