El Teatre-Museu Dalí de Figueres acollirà el pròxim dimecres 25 d’octubre a les 11 hores la presentació de l’exposició Dalí. El Crist de Portlligat, segons informa la Fundació Gala-Salvador Dalí.
L’acte, que se celebrarà a la Sala Palau del Vent, al primer pis del museu, constarà d’un parlament inicial del president de la Fundació Dalí, Jordi Mercader, i de la presentació de la directora dels Museus Dalí, Montse Aguer. Posteriorment es visitarà l’exposició ubicada a les Sales de les Lògies.
També hi assistiran el director general de la Fundació Dalí, Fèlix Roca, el director creatiu de l’Editorial Planeta, Joaquín Álvarez de Toledo, institució responsable del llibre titulat Per què, Dalí?, publicació que té el seu origen en aquesta exposició, així com Javier Sierra, coautor.
L’objectiu de la Fundació Dalí ha estat portar a Figueres una de les obres més emblemàtiques del pintor empordanès, El Crist (1951), una pintura que no s’havia vist al país des de l’any 1952. L’obra procedeix de la col·lecció de la Galeria d’Art i Museu Kelvingrove de Glasgow, que en té la seva tutela des d’aleshores. El trasllat hauria d’haver tingut lloc l’any 2020 però no va ser possible per la pandèmia de coronavirus.
La mostra obrirà les seves portes al públic un cop finalitzada la roda de premsa i es podrà veure fins al 30 d’abril de 2024.
“Dalí va tenir un revolucionari punt de vista”
En aquesta obra, sobre un fons negre, apareix Jesús sense els atributs de la passió. A més, allò que més crida l’atenció al crític d’art i especialista en l’obra de Dalí, Ricard Mas, és el punt de vista, pres en perspectiva i des de dalt. El cap inclinat cap avall, ocultant el rostre de Jesús, prescindeix de la cabellera típica de Jesucrist i de la corona d’espines. A la part inferior del quadre, s’hi aprecia la badia de Port Lligat amb dos pescadors i una barca.
“Ha estat una obra prestada en comptades ocasions, de manera que només s’ha vist a Anglaterra, Estats Units, Holanda, Itàlia i França. Ara serà una bona oportunitat per veure-la aquí”, hi afegeix Mas, que destaca, com a element principal de l’obra, “la sorprenent faceta de Salvador Dalí a l’hora de pintar un Jesucrist penjat a la creu a pesar de ser el gran representant del surrealisme mundialment, un moviment poc vinculat a aquesta temàtica”, sosté el crític d’art.
Mas observa en aquesta obra, a més, “un revolucionari punt de vista per part de l’autor”, a pesar que, com indica l’expert, “Dalí sempre va admetre que no tenia el do de la fe”. Una pintura que, a més, “es va fer amb un tractament de la llum clàssic i magistral, però sense cap mena de passió per part seva”, culmina.