Des de fa pocs mesos, unes mans catalanes són les encarregades de traslladar a milers de joves de tot el món el missatge de Sant Josepmaria Escrivà de Balaguer, fundador de l’Opus Dei, a través de les xarxes socials, un autèntic mar d’informació a l’abast de tothom. Són les de Prado Armengou (Barcelona, 1993), supernumerària de l’Obra, creadora des de fa un any de l’empresa By Prado Design i la dissenyadora gràfica que cada dia està al darrere, des del seu estudi, de la finestra virtual del projecte Youth, un lligam comunicatiu que es troba al portal web de la prelatura amb el qual aquesta organització pretén “obrir-se als joves i adolescents de l’Obra per oferir-los respostes a les seves inquietuds i necessitats, sent-ne, alhora, els vertaders protagonistes“, com detalla la jove dissenyadora.
Això s’aconsegueix amb la publicació de contingut multimèdia de diversa tipologia, des de declaracions enregistrades de joves que expliquen, en els seus idiomes, com viuen la seva vocació fins a un pòdcast a Spotify en què tots els internautes que visiten la plataforma poden “resar amb Sant Josepmaria des de l’església, des de l’habitació, des del carrer o des de l’autocar”, tal com s’autodefineix aquesta iniciativa. Però també hi ha lloc per a conèixer la biografia de Jose María Julián Mariano —nom del primer líder de l’Opus Dei amb 26 anys acabats de fer—, presentada en un acolorit i dinàmic format infogràfic, i per a testimonis com els de Filipo, Marta o Eugenio, coetanis del sacerdot nascut a Barbastre el 1902.
Inicialment produït en anglès, el projecte ha fet el salt al castellà des de fa poques setmanes i, en un futur, “espera poder fer-ho a altres llengües”, augura Armengou. L’objectiu és “estar allà on es troben els joves en l’actualitat”, reconeix, i per això la construcció del missatge esdevé el més important enmig d’un canal, el virtual, en què cada vegada és més gran la presència de nadius digitals, els quals comptaran, pròximament, amb un patró cibernètic, el beatificat Carlo Acutis. “A vegades es pensa que les xarxes socials són un espai aparentment artificial, però no és així”, destaca la barcelonina.
Per a Armengou, però també per a tots els integrants que conformen aquesta plataforma des de diversos països del món, el missatge de Sant Josepmaria continua sent actual i encara avui els joves es poden inspirar en les seves paraules per viure la santedat. En aquest sentit, la jove empresària afegeix que se sent com una més de les persones que, fa un segle, “van acompanyar a un jove motivat com va ser Sant Josepmaria, les quals van sentir la mateixa motivació impulsant una labor destinada inicialment a alumnes universitaris”. Una reflexió que també trasllada al seu vessant personal: “A mi, l’Obra m’ajuda en el meu dia a dia, donant-me les eines que necessito perquè el dia no em superi. M’ajuda a saber prioritzar Déu sense deixar d’atendre la meva família, el meu promès, les meves amigues i la meva feina”.
Preguntada per l’actual situació de l’Església catòlica, Armengou apunta que “estem en un moment molt interessant i amb moltes iniciatives, sobretot impulsades per joves“. Aquest escenari li ha permès arribar a la reflexió que cadascuna d’elles, com ara “Youth”, poden ajudar a apropar més el missatge de Jesucrist al món. “El missatge de Jesucrist no canvia, però les formes es poden adaptar als nous temps”, conclou.