El sentiment d’admiració que mostra l’organista Juan De la Rubia (Vall d’Uixó, 1982) per l’orgue de la Catedral de Barcelona, construït el segle XVI, és el mateix que desprèn en parlar de l’arribada al trenta-cinquè aniversari del Cicle d’Orgue d’aquesta emblemàtica basílica gòtica a la capital catalana. Una aposta musical, d’entrada gratuïta i per a tots els públics, convertida en una cita ineludible per als amants de la música clàssica i celebrada, per al director artístic d’aquest cicle des de fa cinc anys, en el “primer gran espai” on va tocar l’orgue en iniciar la seva trajectòria professional, abans d’arribar als vint anys.
“Que el cicle arribi a aquesta edat amb un estat de salut tan bo és significatiu“, reflexiona el director artístic d’aquesta proposta musical i, des del 2005, professor de l’Escola Superior de Música de Catalunya, on atén Flama hores abans del primer dels vuit concerts d’aquesta edició, el qual ofereix aquest dimecres Olivier Houette, organista titular de l’orgue Clicquot de la catedral de Poitiers. El motiu pel qual s’ha consolidat el cicle, indica, és “la creixent xifra d’espectadors autòctons i forans” que en cada edició omple tots els bancs del temple. “Aquesta raó anima els organitzadors i, en especial, el capítol catedralici a mantenir aquesta aposta musical any rere any“, argumenta De la Rubia.
El fet que l’orgue de la seu barcelonina contingui materials que s’hi hagin anat incorporant en diverses èpoques històriques, “des del Barroc fins a la dècada de 1990”, afirma De la Rubia, és un factor clau perquè s’hi puguin representar tota mena de repertoris, des de tradicionals fins als que no ho són tant: “Això ha fet de l’orgue barceloní un instrument molt versàtil”, explica. Així és com la programació del cicle neix per ser variada, i perquè l’orgue soni de maneres diferents, com manifesta De la Rubia; “com si en cada sessió semblés que es toca un orgue diferent, per bé que sempre sigui el mateix”, reconeix.
El 20 de novembre, actuarà Ana Aguado, professora d’orgue del Conservatori de Palència, seguida el 18 de desembre per Arturo Barba, catedràtic del Conservatori Superior de Música de València. El pròxim 15 de gener serà el torn de Mikel Ansola, organista de la Petruskirche de Stuttgart, i el 19 de febrer, del duet format per Miquel González (orgue) i Helio Garcia (trompeta), professors del Conservatori Municipal de Música de Lleida. El 19 de març, arribarà el concert del prestigiós Nathan Laube, professor d’orgue a la Universitat de Eastman-Rochester, i el 16 d’abril es comptarà amb Pilar Cabrera, organista de la Catedral de Valladolid. Finalment, tancarà el cicle organístic, el pròxim 21 de maig, Javier Artigas, catedràtic d’orgue del Conservatori Superior de Múrcia.