Jesús neix de camí a un centre de detenció de la UE a Albània: el pessebre de Francesc Mateu i Hosta

cropped-fav.png
Imatge del pessebre de Francesc Mateu I @Francesc Mateu

Francesc Mateu Hosta torna a sorprendre amb el seu tradicional pessebre de ninots Playmobil, que enguany se centra en un dels episodis més controvertits de la política migratòria d’aquest 2024. En ell es presenta una pastera que navega pel Mediterrani en la qual viatgen Josep i Maria i altres refugiats que, mentre intenten trobar un futur millor, són rescatats i portats a un centre de detenció d’immigrants a Albània promogut pel govern d’Itàlia.

“Aquest pessebre és una denúncia a tota aquesta nostra Europa que sembla haver oblidat que tots som persones”, escriu l’actual director del Fòrum de Síndics i Defensors Locals de Catalunya des del seu perfil a X, on també explica que el seu particular Naixement vol ser “un recordatori de la necessitat d’humanitat” al Vell Continent.

Amb aquesta proposta, l’autor convida a reflexionar sobre la manera com la Unió Europea tracta els migrants, recordant que totes les persones, independentment del seu origen, mereixen dignitat i respecte. “El millor regal de Nadal seria que no es repetissin aquestes iniciatives inhumanes i injustes”, afirma.

Esperança enmig de la incertesa

El relat que acompanya aquest pessebre comença amb Josep i Maria en una embarcació precària rumb a Europa. La història posa èmfasi en la seva fragilitat i esperança: esperen un fill, però fugen d’un país sense futur. En una situació límit, la pastera queda a la deriva fins que un vaixell els rescata i els porta a un centre de detenció italià. La situació es complica quan les autoritats decideixen extraditar el grup de refugiats cap a Albània, tot i les condicions precàries en què es troben.

Imatge del pessebre de Francesc Mateu Hosta I @frmat

Durant el trasllat cap a Albània, en ple moviment del vaixell, Maria entra en treball de part. Entre els refugiats hi ha una jove amb experiència en parts, que l’ajuda a donar a llum el seu fill. El nadó, embolcallat en una simple tovallola, és col·locat sobre un palet per protegir-lo de la humitat del vaixell. És un moment d’esperança enmig de la incertesa, que recorda el pessebre tradicional però desplaçat a una realitat que massa sovint oblidem.

Un cop arriben a Albània, les autoritats sanitàries certifiquen el naixement i constaten que les condicions del trasllat no compleixen els requisits legals. Això provoca que gran part del grup sigui retornat a Itàlia. Tanmateix, aquest retorn passa gairebé desapercebut als mitjans, un reflex del silenci que sovint envolta aquestes situacions. La família de Josep i Maria, però, troba refugi en casa d’un policia italià que havia intentat evitar l’extradició.

El naixement del fill, a qui decideixen anomenar Jesús —“el salvador”—, es converteix en un símbol d’esperança per a la família i per als altres migrants que han compartit el viatge. Finalment, el 6 de gener, un jutge declara il·legal la política d’extradició a centres a l’estranger.

Maria i Josep, en la recreació de Francec Mateu i Hosta. | @frmat

El missatge de solidaritat del Naixement

Aquest pessebre no és el primer que fa Francesc Mateu. En anys anteriors, ha situat el naixement de Jesús en llocs tan diversos com Gaza (2023), la presó (2022) o la tanca de Melilla (2014). Cadascun dels escenaris denuncia les desigualtats i les injustícies del nostre món, connectant el Nadal amb els grans desafiaments de la humanitat.

Amb aquest projecte, Mateu no només recupera el sentit original del Nadal, sinó que recorda que el missatge de solidaritat i amor d’aquestes festes encara és més necessari que mai. El seu pessebre és un crit d’humanitat i un estímul per a la reflexió personal i col·lectiva.

Altres temes:

Subscriu-te al butlletí diari de 'Flama'

Tota l’actualitat cristiana al teu correu

Flama al teu email

L’actualitat social i religiosa al teu correu

Lectures del dia