Un any més, la Conferència Episcopal Espanyola posa en marxa des d’avui una nova campanya del programa de recaptació econòmica a través de les declaracions de la renda coneguda amb el nom de Xtants. Pocs dies abans que els contribuents espanyols ajustin comptes virtualment amb Hisenda i puguin començar a confirmar l’esborrany de les seves rendes del curs passat (quelcom previst per a l’11 d’abril), amb aquesta ja en seran setze les vegades que el màxim organisme de l’Església a l’Estat dissenya aquesta possibilitat de col•laboració opcional.
El lema escollit enguany ha estat Per ells, per tu, per tants i esperona els contribuents (catòlics o no) a marcar la casella de l’Església, en ple exercici de democràcia fiscal i sense cap cost afegit, quan facin les seves declaracions obligatòries abans del 30 de juny, darrer dia estipulat per fer-ho. L’entitat ha volgut destacar, amb motiu de la posada en marxa d’aquesta campanya, la forta petjada social que generen les abundants decisions personals dels espanyols i les espanyoles per fer efectiva aquesta donació. Per aquest motiu, ha mostrat, tal com ho ha fet altres anys, el testimoni de diversos beneficiaris, les històries dels quals es poden conèixer al portal web de Xtants, exposant com els ha canviat la vida després de rebre’n suport. Les confidències de tots ells són exposades audiovisualment “sense artificis ni maquillatges, enmig d’una narrativa tensa i un suspens prou dramàtic”, tal com han manifestat fonts de la Conferència Episcopal.
L’agència Universal Media dirigirà el pla de mitjans per portar a terme la campanya, que preveu una inversió de més de dos milions i mig d’euros, és a dir, un 0,87% de la quantitat que es va recaptar l’any passat. D’aquesta manera, Xtants tindrà pròximament una aparició constant i destacada en diversos canals de comunicació a l’Estat, per bé que durant la Setmana Santa existirà un parèntesi publicitari i se n’accentuarà la difusió en circuits interns de Renfe i als aeroports, tot aprofitant el constant moviment de passatgers que hi haurà durant aquestes dates. D’altra banda, està previst que totes les parròquies d’Espanya rebin exemplars d’una publicació informativa en paper mediambientalment sostenible, de la qual s’han fet prop d’un miler de còpies.
Rècord de recaptació l’any 2022
Aquesta campanya té com a rerefons el creixement de la xifra de declaracions a favor de l’Església catòlica el 2022, tal com s’ha sabut fa unes setmanes en presentar-se’n els resultats. Així, doncs, van ser 8,5 milions els documents que en van mostrar el seu compromís a traspassar-hi els diners retornats pels organismes de l’Estat, segons que ressalten fonts de la Conferència Episcopal Espanyola. Aquest increment de beneficis “permet a l’Església fer front al creixement de necessitats socials en un context especialment difícil com el que vivim avui dia a Espanya”, va apuntar el mes passat el vicesecretari per a Assumptes Econòmics de la CEE, Fernando Giménez Barriocanal. Aquesta situació va generar uns ingressos de més de 320 milions d’euros, més d’un 8,5% en comparació amb l’exercici fiscal anterior.