Comerços que fan l’agost durant la JMJ: “Pelegrins, compreu en petits negocis!”

file (11)-min
Llargues cues a les portes d'un McDonald's.

Hores abans que el papa Francesc es dirigís per primera vegada als milers de pelegrins que es van concentrar a la Colina do Encontro de Lisboa, el passat dijous a la tarda, els diversos establiments de menjar ràpid situats a escassos metres d’aquest enclavament continuaven fent l’agost, tal com ho fan des que va arrencar la Jornada Mundial de la Joventut. Era l’hora de dinar i les llargues cues de pelegrins tornaven a posar en relleu una situació que els petits comerciants portuguesos qüestionen aquests dies, un pensament que han fet extensible a través de les xarxes socials: “Això no ens ajuda gaire“.

“Hi ha moltes cadenes de restaurants que, havent pactat prèviament un acord amb l’organització de la JMJ, ofereixen menús per als pelegrins gratuïtament, cosa que genera molts recels per part dels petits restauradors, que no hi poden competir“. Així s’expressa un migrant mexicà que fa tres anys es va instal·lar a Lisboa i que, per fer pública la seva opinió, prefereix mantenir-se en l’anonimat. “Al cafè del meu carrer, que no està en una de les zones més cèntriques de la capital, a penes es veuen pelegrins, i la imatge és desoladora perquè tampoc no s’hi veuen portuguesos, la majoria dels quals han marxat de la ciutat”, reconeix aquest testimoni.

Arran de la celebració de la JMJ, Lisboa es tenyeix de centenars de nacionalitats que cada dia recorren establiments comercials per proveir-se de productes de primera necessitat. “Als supermercats Pingo Doce i Continente, dues de les cadenes més importants del país, molts dies no hi ha gaire per triar: a penes hi havia pa del dia”, valora aquest jove de Mèxic, que defineix aquesta realitat com a “insòlita” al país lusità.

A TikTok, una usuària mostrava fa uns dies com és el procediment per obtenir un menú especial per a pelegrins a McDonald’s tot fent ús de la seva acreditació. Aquesta cadena és una de les adherides a la col·laboració entre la Fundació Jornada Mundial de la Joventut (JMJ) Lisboa 2023 i l’Associação da Hotelaria, Restauração e Similares de Portugal (AHRESP), tal com ho han fet Telepizza, Domino’s, PizzaHut, Burguer King i moltes altres cadenes per tenir plenes les seves taules durant aquesta setmana.

Tal com va reconèixer durant el passat mes de juny Inês Pereira, voluntària de l’equip d’alimentació de la JMJ Lisboa 2023, l’adhesió dels establiments a aquest acord era important per “garantir l’accés al menjar per part de tots els pelegrins”. A més, Pereira va destacar la importància que també s’incorporessin restaurants més petits i tradicionals per “mostrar una mica de què tracta el nostre menjar, perquè la JMJ també és aquest intercanvi cultural”, va manifestar aleshores.

“Puc veure el papa des del balcó de casa, però no des d’on està”

“M’agradaria baixar al carrer per veure i escoltar el papa Francesc, però no ho puc fer perquè no hi estic inscrit“. L’opinió d’aquest jove mexicà és similar a la de molts dels seus veïns, principalment portuguesos, que es lamenten per no haver rebut cap mena d’informació sobre la possibilitat de “participar a la JMJ en el cas de ser resident de Lisboa, independentment de sentir-nos més o menys catòlics”, argumenta l’entrevistat.

“Estic coneixent molts pelegrins de Mèxic amb els quals mantinc algunes converses, i em diuen que han rebut moltíssima informació sobre tot el que passarà a Lisboa aquests dies; en canvi, per als que som d’aquí, els mitjans d’informació ens han fet arribar aquestes dades amb comptagotes“, hi afegeix. La seva preocupació, però, es troba en l’allau que es generarà amb la sortida de pelegrins que marxaran del país diumenge 6 d’agost: “No sé si s’ha preparat gaire la sortida de tants milers de persones al mateix temps, ja ho veurem”, conclou.

Llegir més sobre:

Altres temes:

Subscriu-te al butlletí diari de 'Flama'

Tota l’actualitat cristiana al teu correu

Flama al teu email

L’actualitat social i religiosa al teu correu

Lectures del dia