El Crist de Salvador Dalí (1904-1989) havia de tornar a Catalunya el 2020, però no va ser possible per la pandèmia de coronavirus. Tres anys més tard, definitivament, tornarà a Catalunya, i ho farà després de set dècades sense haver-la visitat. Provinent de la col·lecció de la Galeria d’Art i Museu Kelvingrove de Glasgow, l’organisme que en té la seva tutela des d’aleshores, arribarà al Teatre-Museu Dalí de Figueres a partir de l’1 de novembre, on s’espera tenir-lo fins a l’abril del pròxim any.
Es tracta d’un enclavament (l’última residència de l’artista) on ja s’estan fent mans i mànigues per poder-hi exposar aquesta pintura. “La qüestió és estar a l’altura de les circumstàncies per acollir una obra tan destacada com aquesta i una de les més icòniques de Dalí”, asseguren fonts de l’entitat figuerenca.
El Crist de Sant Joan de la Creu (1951), el Crist de Salvador Dalí, és una imponent pintura de 204,8 x 115,9 centímetres que mostra un Crist suspès damunt la badia de Portlligat (Cadaqués), un espai geogràfic que va ser del tot vertebrador en la trajectòria pictòrica i vital d’aquest artista internacional. La seva arribada a Figueres, per tant, permetrà els seus visitants “endinsar-se en l’univers de l’autor i explorar la rellevància del taller de Dalí a la badia que hi és representada, sense la qual la pintura no adquiriria una significació completa”, s’apunta des de la Fundació Gala-Salvador Dalí.
“Dalí va tenir un revolucionari punt de vista”
En aquesta obra, sobre un fons negre, apareix Jesús sense els atributs de la passió. A més, allò que més crida l’atenció al crític d’art i especialista en l’obra de Dalí, Ricard Mas, és el punt de vista, pres en perspectiva i des de dalt. El cap inclinat cap avall, ocultant el rostre de Jesús, prescindeix de la cabellera típica de Jesucrist i de la corona d’espines. A la part inferior del quadre, s’hi aprecia la badia de Port Lligat amb dos pescadors i una barca.
“Ha estat una obra prestada en comptades ocasions, de manera que només s’ha vist a Anglaterra, Estats Units, Holanda, Itàlia i França. Ara serà una bona oportunitat per veure-la aquí”, hi afegeix Mas, que destaca, com a element principal de l’obra, “la sorprenent faceta de Salvador Dalí a l’hora de pintar un Jesucrist penjat a la creu a pesar de ser el gran representant del surrealisme mundialment, un moviment poc vinculat a aquesta temàtica”, sosté el crític d’art.
Mas observa en aquesta obra, a més, “un revolucionari punt de vista per part de l’autor”, a pesar que, com indica l’expert, “Dalí sempre va admetre que no tenia el do de la fe”. Una pintura que, a més, “es va fer amb un tractament de la llum clàssic i magistral, però sense cap mena de passió per part seva”, culmina.