“L’educació és un dret fonamental, però en contextos de vulnerabilitat esdevé un privilegi que no arriba a tothom”. És una de les conclusions que sosté l’enginyera i docent Elisabet Besó abans de focalitzar aquest greuge en aquelles noies que, arreu del món, no tenen accés a una formació reglada: “Per garantir una educació a totes elles, calen accions decidides“, justifica qui també ocupa el càrrec de delegada, a Catalunya, de l’ONG jesuïta Entrecultures, des de la qual ha pogut conèixer moltes d’elles tot defensant, en gairebé una cinquantena de països, “l’accés a una educació de qualitat”, hi afegeix.
Aquest dilluns 20 de gener, a dos quarts de vuit del vespre, Besó serà una de les ponents de la conferència que s’impartirà a l’Il·lustre Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB) amb el títol de “Nenes lliures de violència. El dret a l’educació en contextos de vulnerabilitat”. Al seu costat, intervindrà una de les 71.000 noies que aquesta ONG ha atès en una vintena de països al costat d’organitzacions com el Servei Jesuïta a Refugiats o la federació internacional Fe i Alegria. Es tracta de la guatemalenca Sofía Gutiérrez, qui ha estat beneficiària del programa “La Llum de les Nenes“, impulsat per Entrecultures des del 2012.
Amb els objectius de “visibilitzar una realitat alarmant i implicar la societat catalana, les institucions i els sectors professionals en una causa que és global, però que requereix accions concretes i locals per generar un impacte real”, com posa en relleu Besó, aquest acte també comptarà amb la presència de Montserrat Pintó, advocada i diputada de la Junta de Govern de l’ICAB; de Raquel Martín, directora de comunicació d’Entrecultures; de Josefina Tiú, tècnica de projectes d’aquesta organització a Guatemala; d’Erika Torregrossa, copresidenta de l’Observatori dels Drets de les Persones, i de María Jesús Pesqueira, degana de la Facultat de Dret i Empresa de la UAO i directora acadèmica de l’Institut I+Dret de l’ICAB.
L’educació, dret humà i eina de transformació social
La presentació d’aquesta campanya a Barcelona permetrà aprofundir en el paper clau que té l’educació en la transformació social en tots els entorns possibles i en l’experiència que van poder viure, aquest passat divendres, cinc nenes del Txad, Guatemala, Sudan del Sud, Espanya i el Perú, amb motiu d’una reunió amb les representants del Grup de Treball sobre la discriminació de les dones i les nenes de l’Oficina de l’Alt Comissionat de les Nacions Unides per als Drets Humans, a Ginebra.
“Garantir el dret a l’educació per a totes les noies implica polítiques inclusives, suport econòmic a les famílies, la creació d’espais educatius segurs i la promoció de models de gènere igualitaris; és una inversió en dignitat, en justícia i en el futur del món”, reconeix Besó, que conclou assenyalant que “les nenes tenen dret a somiar, a aprendre i a construir el seu propi camí”. Per això, afirma, “el fet d’assegurar que aquest dret es compleixi és una responsabilitat col·lectiva i un deure moral que no podem eludir“.