El cardenal Fernando Vérgez Alzaga, president de la Governació, i la germana Raffaella Petrini, secretària general de l’Estat Vaticà, van inaugurar entrada la nit d’aquest dissabte el pessebre i l’arbre de Nadal que estaran a la plaça de Sant Pere fins a principis de gener. Es tracta, segons van explicar durant la cerimònia, d’un pessebre ofert per Grado, a la província de Gorizia, i d’un avet de Ledro, a la província de Trento, de 29 metres d’alçada.
“L’arbre de Nadal, amb els seus anells que simbolitzen la successió de generacions de creients, arrelades al voltant de l’únic origen, Jesús“, va descriure el papa Francesc hores abans, en rebre el grup de donants i representants de les localitats al Vaticà. El pessebre, que narra el misteri de Déu fet home, encarnant la seva pobresa “fins al més profund”, va indicar també el Papa.
La gran obra del pessebre que Grado porta enguany a la plaça de Sant Pere del Vaticà té, a més de la centralitat del naixement del Nen Jesús, l’amor com a leitmotiv, i proposa també escenes de la vida quotidiana plenes d’afecte i laboriositat. Per això, Grado porta a la plaça de Sant Pere el pessebre de la comunitat, realitzat per una quarantena de persones, totes voluntàries, professionals i artistes en els seus respectius camps, la majoria d’elles expressions d’associacions locals.
S’ha escollit com a escenari un dels diversos aspectes de la ciutat balneària: el de la seva singular llacuna viva, vinculada també al caràcter històric de l’illa per ser, remuntant-nos a l’època llunyana dels patriarques, filla d’Aquileia però, sobretot, mare de Venècia. Una llacuna antigament habitada de manera permanent per centenars d’habitants de Grado, els anomenats “casoneri”, perquè vivien en “casoni”, les típiques construccions de canya. I és precisament a l’interior d’un «casone» on es col·loca la Nativitat, obra realitzada, juntament amb moltes altres estàtues, per pare i filla, Lorenzo i Francesca Boemo. Aquestes estàtues tenen la particularitat d’estar plenes de fang, precisament el de la llacuna. L’escenari escollit és el de principis del segle XX.
El “casoneri” tornava a Grado només tres vegades l’any: per Setmana Santa, pel «Perdó de Barbana», la processó votiva dels habitants de Grado que van a donar gràcies a la Verge del Santuari de l’illa de Barbana, i, evidentment, per Nadal. La idea i la coordinació de tot el que Grado està preparant per “desembarcar” a la plaça de Sant Pere és obra del cavaller Antonio Boemo. La planificació detallada i la coordinació tècnica són a càrrec de l’arquitecte Andrea de Walderstein.
La referència a «desembarcar» és adequada, una paraula perfectament pertinent, ja que l’obra preveu també la presència d’aigua a l’interior d’un llarg terraplè (uns cent metres de blocs de poliestirè fets a mà), on flotaran dues «batele», les característiques barques de fons pla utilitzades per navegar pels canals de la llacuna. També hi haurà una platgeta amb una àvia vigilant els seus néts i el seu gos. La inauguració del pessebre i de l’arbre es va fer mentre, a l’interior de l’Aula Pau VI, el compositor Hans Zimmer oferia un concert organitzat per les institucions de caritat de la Santa Seu per recaptar fons per als pobres, pocs minuts després que el Papa creés 21 nous cardenals.
El “supercap de setmana” vaticà va continuar el diumenge amb una missa del Papa Francesc amb els nous purpurats i, posteriorment, amb la seva visita a la Immaculada, a la plena plaça Espanya de Roma. Per acabar, potser, amb una sorpresa: la visita de Bergoglio a l’exposició que mostra per primera vegada a la ciutat eterna la “Crucifixió Blanca”, el seu quadre favorit, pintat per Marc Chagall.
Article d’Hernán Reyes publicat en col·laboració amb ‘Religión Digital‘