“No hem de fugir, sinó resistir”: influenciadors catòlics defensen la seva presència a X

jordpacheco

El passat 13 de novembre el diari The Guardian va sorprendre el món amb la seva decisió de deixar de publicar continguts a la plataforma X (abans Twitter) després de considerar que els beneficis de romandre a la xarxa propietat del magnat Elon Musk havien quedat superats pels aspectes negatius.

“És una cosa que hem considerat des de fa temps atès el contingut sovint inquietant que es promou o es troba a la plataforma, incloses les teories de la conspiració d’extrema dreta i el racisme”, van adduir els responsables del portal. La decisió va arribar una setmana després de les eleccions als Estats Units, en les quals es va imposar Donald Trump gràcies a una campanya que, segons The Guardian, va posar de manifest la “toxicitat” de X com a plataforma mediàtica. 

Un dia després, altres mitjans, entitats i empreses d’arreu del món van seguir les petjades del prestigiós mitjà anglès i van optar, també, per deixar de publicar continguts a X. A Catalunya, ho van fer mitjans d’àmbit general com La Vanguardia, el portal de comunicació religiosa Catalunya Religió, així com també l’Institut Ramon Llull i la Universitat de Barcelona. 

No obstant això, enmig del debat sobre si és millor quedar-se o marxar de X, la majoria de gent i d’institucions han optat, de moment, per mantenir la seva presència en aquesta plataforma creada l’any 2006 als Estats Units per Jack Dorsey, Biz Stone i Evan Williams i que, segons les dades més recents de 2024, va assolir la xifra de 450 milions d’usuaris actius al mes. 

Fugida a Bluesky

Moltes de les persones que s’hi han quedat, però, ja han obert un compte a Bluesky, una plataforma de codi obert semblant a Twitter i que, de fet, va ser creada l’any 2021 pel mateix Dorsey amb la finalitat d’explorar noves formes de xarxes socials més transparents i menys susceptibles de ser manipulades. 

“Jo he obert un compte a Bluesky, però no penso marxar de X. Reconec que aquest espai s’ha tornat molt més tòxic, però sortir-ne seria com abandonar una batalla i donar-me per vençuda”, explica a Flama la coneguda missionera digital Xiskya Valladares, que vol comprovar si és veritat que la nova plataforma de la papallona serà “com el Twitter dels inicis, més veraç i humà”.

Amb més de 77.000 seguidors a X, la religiosa de Pureza de Maria admet que, des que la xarxa va ser adquirida per Elon Musk, les seves publicacions arriben a menys gent. “El meu creixement s’ha estancat en aquesta xarxa, malgrat que tinc una subscripció prèmium”, apunta. 

Polèmica, polarització i postveritat

Un altre evangelitzador digital que deu molt a X és el sacerdot i periodista Fernando Cordero. Al contrari de Valladares, creador del programa Cruzando Fronteras confessa que la crisi en la xarxa d’Elon Musk no ha afectat, de moment, el contingut de les seves publicacions, que d’altra banda, estan lluny de la polèmica o de la polarització.

“És cert que X ha tingut moltes deficiències i és de les xarxes socials més manipulables, fins al punt que resulta incòmoda. No obstant això, si s’està en el món de la informació, crec que cal quedar-s’hi, perquè és el lloc on està més present la notícia i el periodisme”, apunta el també religiós dels Sagrats Cors.

El reguitzell de persones i mitjans de comunicació de diversa índole que durant les darreres setmanes han anunciat amb veu forta i decidida que marxaven d’X no ha passat desapercebut per a la dominica de la presentació Gemma Morató. “És una decisió clara, contundent i que cal respectar”, observa la també professora de la Facultat de Comunicació de Blanquerna. 

Morató admet que tot el que es diu de X sovint li produeix “angoixa i fàstic”, però dubta si des de fora de la xarxa es podrà fer front “a tot aquest món tergiversat de la postveritat”. “La xarxa X reflecteix, en certa manera, el que vivim com a societat, una gran polarització que sovint fa por. La llàstima és no trobar la manera des de dins de combatre-ho i presentar alternatives de diàleg i pensaments diversos”, manifesta la dominica.  

“X reflecteix, en certa manera, el que vivim com a societat, una gran polarització”, diu Gemma Morató. | Foto: Pixabay

“X encara és un espai d’evangelització”

Tot i la tendència polaritzant i el creixent nivell de toxicitat a X, els experts consultats per Flama sostenen que continua sent una plataforma vàlida per a evangelitzadors digitals, ja que, com sosté el degà de la Facultat de Comunicació de la Santa Croce, el català Daniel Arasa, “l’evangelització no té limits”. 

“X, tot i que ha perdut incisivitat, encara és una plataforma possible per evangelitzar. El problema és que generalment les plataformes digitals no busquen ni promouen un vertader diàleg, sinò que porten a parlar (o cridar) sense escoltar. Segurament l’entrada d’un personatge com Musk ha accentuat a X aquesta tendència”, argumenta Arasa.

En aquest sentit, Fernando Cordero recorda que cadascuna de les xarxes, més enllà de la plataforma X, tenen darrere empreses i interessos comunicatius d’índole diversa. “La xarxa que estigui fora de perill, ‘que llenci la primera pedra’”, adverteix el periodista, que assegura que romandre a X, fins i tot en moments adversos, pot ser també “un acte de resistència” i una “oportunitat d’aportar un granet de sorra de serenitat, contrast i valors evangèlics”. 

Cordero i Valladares continuaran, per tant, difonent els seus continguts a X, una decisió que consideren coherent amb l’evangeli de Jesús. “No hem de ser covards i fugir de X, sinó que hem de tenir la franquesa de continuar per intentar que això millori. De les xarxes actuals, potser X és la més marginal i perifèrica, superpoblada i violenta; i el cristià està cridat des de sempre a anar a aquestes perifèries”, conclou Valladares.

Llegir més sobre:

Altres temes:

Subscriu-te al butlletí diari de 'Flama'

Tota l’actualitat cristiana al teu correu

Flama al teu email

L’actualitat social i religiosa al teu correu

Lectures del dia