Que al Whatsapp es poden comprimir les oracions que s’hi escriuen perquè, al cap i a la fi, l’important és el contingut del missatge i no la seva forma ja se sabia. D’aquí, la llicència que molts usuaris es prenen d’escurçar-hi els mots, davant l’acceptació tàcita dels seus interlocutors. Però que ara també hi tinguin cabuda pintures del segle XIV, i que aquestes, a més, facin la competència a les emoticones que s’hi troben (i que formen part pràcticament dels missatges de tots els usuaris de Whatsapp) és quelcom que obre un nou horitzó per a la divulgació artística, com a mínim, en aquesta xarxa social estesa a tot el món.
Aquesta setmana, han estat nou de les pintures murals que Ferrer Bassa va pintar a la capella de Sant Miquel del Monestir de Pedralbes, totes elles amb motius religiosos, les que han fet aquest salt cibernètic (convertint-se en stickers), i ja es poden descarregar gratuïtament per utilitzar-se a la famosa aplicació de converses i representar gràficament estats d’ànim o reaccions amb tan sols nou gestos.
De possibilitats, així doncs, n’hi ha per donar i per vendre a l’hora de posar-les en pràctica en el transcurs de qualsevol conversa: des de dues mans unides manifestant la voluntat de pregar (una posició gestual que, en japonès, té la pretensió de donar les gràcies), fins a la col·locació d’una mà amb el puny tancat tot suportant el pes del cap com a signe d’una espera farragosa i interminable. Tot s’hi val si el que es pretén és donar una nova dimensió a l’art que fins ara romania tancat entre quatre parets a l’espera de ser visitat.
La voluntat dels creadors de la iniciativa és fer arribar aquestes imatges al públic juvenil, encara que bona part d’aquest desconegui per complet el context de les imatges. Per consegüent, les reaccions no s’han fet esperar en els comentaris que ha rebut la institució a través de les xarxes socials i, com a la vinya del Senyor, n’hi ha hagut per a tots els gustos i de tots els colors. Unes miniatures que inicialment van ser concebudes per complementar un espai personal per a l’abadessa Francesa ça Portella i que ara han passat a ser “propietat” de qui les utilitzi segons propi desig.