Durant les últimes dues setmanes, la imatge que regala l’interior de l’església de San Marcello al Corso, situada en un dels carrers més històrics de Roma —entre les places de Venezia i del Popolo—, és la de rius de gent omplint els primers metres de la seva enorme nau. Allà, una imponent pintura de més de dos metres de llargada com és la d’El Crist de Portlligat, de Salvador Dalí (1904-1989), atrau l’expectació i genera un tap irremeiable en un espai compartit amb un altre element: el dibuix, dins d’un reliquiari, que va influir l’artista de Figueres per fer la seva pintura, és a dir, el de Sant Joan de la Creu (1542-1591).
Això serà així fins al 23 de juny, quan es posi fi a la mostra —gratuïta— de dos objectes que mai no havien estat exposats un al costat de l’altre. D’una banda, la pintura de Dalí va passar, abans d’aterrar a Roma, pel Teatre-Museu Dalí de Figueres (del 25 d’octubre de l’any passat al 30 d’abril d’enguany) i per altres països del món, sempre sota la cessió que n’ha fet la Galeria d’Art i Museu Kelvingrove de Glasgow, i, de l’altra, el dibuix del religiós i poeta no havia sortit mai del Monestir de l’Encarnació d’Àvila, on el pare del surrealisme es va quedar enlluernat per la seva modernitat tres anys abans d’executar la seva obra.
Una obra, sobre un fons negre, en què apareix Jesús sense els atributs de la passió, un aspecte que va generar nombroses crítiques al geni de Figueres. A més, allò que més crida l’atenció al crític d’art i especialista en l’obra de Dalí, Ricard Mas, és el punt de vista, pres en perspectiva i des de dalt. El cap inclinat cap avall, ocultant el rostre de Jesús, prescindeix de la cabellera típica de Jesucrist i de la corona d’espines. A la part inferior del quadre, s’hi aprecia la badia de Port Lligat amb dos pescadors i una barca.
“Hi ha turistes que busquen qui era Dalí a través d’internet”
La mostra, que es relaciona amb els projectes culturals que ha impulsat el Vaticà per preparar el Jubileu del 2025, també crida l’atenció a desenes de catalans i catalanes que se senten interpel·lats en llegir el nom de l’artista en un panell que és visible des de múltiples punts de l’exterior del temple. “Veiem persones d’altres parts del món que busquen qui era Dalí a través del seu mòbil després de fotografiar el llenç, però això, sortosament, a nosaltres no ens passa”, com manifesten un grup de joves catalanes que el passat divendres passejaven per la capital italiana, conscients de la rellevància de la situació. Salvador Dalí és més viu que mai; ara, també, a Roma.