Quan el psicòleg i assessor empresarial Ramon Joan Fonte (Lleida, 1966) vol fer obrir els ulls al propietari d’una empresa perquè aquesta pugui ser gestionada a la llum de la fe, sempre insisteix en una idea: “Ningú no pot arribar a la feina, aparcar i deixar Déu dins del cotxe, com si pretengués que Ell no veiés allò que es mou en aquell altre món, on impera un altre Déu, és a dir, els diners”, assenyala. Això és el que Fonte fa, des de fa sis anys, com a responsable a Espanya, de His Way at Work, una associació sense afany de lucre sorgida als Estats Units el 2008 que promou cultures organitzatives, a partir de l’amor de Déu, mitjançant l’acompanyament i la implementació de metodologies concretes a l’empresa privada.
Aquest dijous 25 d’abril, Fonte participa en un sopar amb empresaris a la sala d’actes del Seminari Conciliar de Barcelona, en què hi ha també el bisbe auxiliar de Barcelona, Javier Vilanova, per donar a conèixer el projecte entre el teixit empresarial català. “Ara, entre Madrid i Barcelona, són setze els propietaris d’empreses que han decidit fer el pas de col·locar la bandera de Déu als seus recintes, és a dir, de convertir Déu en el chief executive officer (CEO) i d’encabir-lo als comitès d’empresa”, observa aquest especialista en mercats financers i autor de diversos llibres de suport empresarial.
“Però això no significa parlar als treballadors de religió ni fer-los resar l’Àngelus”, precisa el lleidatà, que matisa els propòsits que persegueix aquesta organització: “Ajudem els líders de negocis a crear una cultura on l’amor de Déu s’experimenta a través del treball diari a les seves empreses. Inspirem i ajudem els líders empresarials perquè transformin els seus llocs de treball units al pla de Déu, guiats pels nostres valors fonamentals d’amor, fe, excel·lència i creixement”, sosté Fonte abans de posar un entre centenars d’exemples per reflectir-ho millor: “Imaginem-nos que un treballador es queda sense casa perquè aquesta s’ha incendiat; l’empresa, per consegüent, ha d’actuar per oferir-li una solució humana”, manté.
“Déu vol que cada empresa sigui la millor en el seu sector”
Fonte va decidir dedicar la seva vida professional a oferir aquest suport empresarial enlluernat per la fe des que la seva dona va suggerir-li de fer un retir d’Emaús a Barcelona. “Em va canviar la vida”, reconeix. Des d’aleshores, és conscient que quan es prenen decisions empresarials que mouen molts diners i són determinants per al futur de moltes persones, “Déu també ha de ser present“, opina: “Però la seva presència —continua— ha de ser com una pluja fina, és a dir, sense que gairebé es noti que hi és”.
Per aquest motiu, Fonte compara sovint aquesta manera d’apropar Déu al nucli de les empreses amb la construcció d’un jardí: “Podem posar-hi flors i enriquir-lo amb molts elements, però si el terreny no és rocós, pot haver-hi una tempesta i endur-s’ho tot”, diu. Aquest és el primer pas, indica, per “consagrar l’empresa“, és a dir, l’acció de materialitzar aquesta entrega dels comandaments al Senyor: “Déu vol que cada empresa sigui la millor en el seu sector, fent el bé i tractant cada persona —independentment de la seva confessió religiosa— com algú determinant per aconseguir-ho”, conclou.